Ze komen naar Nederland

Geplaatst op 27 nov 2013
Wereldprimeur voor de nieuwe Volvo S60 én V60 Polestar

De 350Pk tellende performance Volvo’s: De S60 én V60 Polestar. De verkoop start volgend jaar in onder meer: Nederland, Canada, Japan, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

 

De afgelopen jaren werkten Volvo Cars en Polestar samen op het gebied van tuning en performance. Die samenwerking resulteerde onder andere in de C30, de S60 Concept en de Australische S60 Polestar. Men legde duizenden testkilometers af op bochtige bergwegen, de Duitse Autobahn en van testcircuits in het zuiden van Europa tot het ijzige noorden van Zweden. Met als resultaat deze twee performance auto’s met grote aandacht voor rijcomfort.

 “We zijn ontzettend trots op de S60 en V60 Polestar. Dit is een auto die is bedoeld voor dagelijks gebruik. Het is een echte rijdersauto waarmee men het hele jaar door moet kunnen rijden, op alle wegen en door alle weersomstandigheden,” zegt Christian Dahl, CEO van Polestar.

 

Ode aan de R modellen

Nederland kent een groot aantal fans van de R modellen. Waar het begon in 1994 met de snelle Estate in de vorm van een Volvo 850 T5R, volgde later de Volvo S60 en V70 R. Echte liefhebbersauto’s. Voorzien van Brembo remmen en een Öhlins onderstel. Wat we nu weer terugzien in de huidige S60 en V60 Polestar. Maar nu in combinatie met maar liefst 350 Pk.

 

Polestar performance engineering

De auto’s zijn op diverse punten aangepast. “We hebben ons werk voortgezet om de ideale rijdersauto te ontwikkelen die niet is beperkt tot een paar specifieke rijomstandigheden, maar altijd aangenaam is om te rijden,” zegt Robert Dahlgren, Polestar race- en testcoureur.

 

Chassis

De upgrade omvat modificaties aan de stijfheid van het onderstel, om de tot 80% stijvere vering te ondersteunen van de S60 R-Design. Deze aanpassingen, gecombineerd met de high performance Öhlins schokdempers en de 20 inch wielen vertalen zich in een precieze en toch comfortabele rijervaring.

 

Remmen

Het remsysteem heeft substantiële aanpassingen ondergaan. Het meest zichtbare zijn de 371 millimeter geventileerde remschijven voor en de Brembo remmen met zes remzuigers per remklauw, waarmee een hoog niveau van remvermogen is gegarandeerd.

 

Aerodynamica

Om het toegenomen vermogen te tonen zijn er enkele aerodynamische aanpassingen gedaan. De subtiele maar toch efficiënte aanpassingen zijn gebaseerd op de verkregen testdata uit de Volvo Cars windtunnel en geven zeer positieve effecten. De veranderingen zijn zichtbaar aan de splitters op de voorbumper waardoor de luchtstroom onder de auto wordt geoptimaliseerd. Maar ook de nieuwe spoiler en diffuser dragen bij aan toenemende neerwaartse druk.

 

Motor

De zescilinder turbocharged T6 motor heeft uitvoerige ontwikkelingen ondergaan met onder andere een nieuwe twin-scroll turbo en intercooler waarmee 257 kW (350 pk) wordt geproduceerd bij 5700 toeren per minuut en 500 Nm al bij 2800 toeren per minuut. De motor ademt door een 2,5 inch roestvrijstalen uitlaatsysteem, waarmee een sterk geluid wordt geproduceerd.

 

Transmissie

De zestraps automatisch transmissie beschikt over schakelpaddles die samen met de door Polestar ontwikkelde Haldex vierwielaandrijving de auto van 0-100 brengt in slechts 4,9 seconden met een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Zowel de transmissie, de vierwielaandrijving en de tractiecontrole zijn gekalibreerd om de bestuurder in alle situatie van maximale grip te voorzien.

 

Interieur

Het interieur is voorzien van nieuwe details, materialen en Polestar kleuren waaronder op het stuurwiel en de stoelen. De aanpassingen hebben het hoofddoel om de bestuurder extra steun en controle te geven.

 

Verkoop en aflevering

De Polestar modellen zijn vanaf het voorjaar van 2014 te bestellen bij de Volvodealer. De afleveringen van de nieuwe S60 en V60 Polestar vinden plaats in het najaar van 2014 in de lokale markten.

 

Prestaties

0-100 km/u 4,9 sec

0-200 km/u 17,7 sec

80-120 km/u 4,7 sec

Topsnelheid 250 km/h – elektronisch begrensd

 

Onderstel

Polestar Öhlins schokdempersysteem

Polestar, 8x20” ET53 met 245/35R20 banden

 

Motor

Zescilinder in lijn T6 motor, 2953 cc

257 kW (350 hp) @ 5700 rpm

500 Nm @ 2800-4750 rpm

Max 6500 rpm

Nieuwe twin-scroll Borg Warner turbo

Nieuwe intercooler

Polestar 2.5” roestvrijstalen uitlaatsysteem met dubbele 3,5” uitlaatpijpen

 

Transmissie

AWF21 automatische transmissie met schakelpaddles

Polestar transmissie kalibratie voor snellere schakeling, launch control en curve-hold functionaliteit

Polestar Haldex kalibratie voor meer trekkracht op de achteras en dynamische distributie

Polestar gekalibreerd stabiliteitscontrolesysteem

 

Remmen

Voor: Polestar/Brembo zes remzuigers per remklauw

371x32 mm geventileerde en zwevende Brembo schijven

Achter: 302x22 mm geventileerde schijven