De nieuwe Volvo V40

Nieuwe Volvo V40 trendsetter op premiumniveau

De ambities liegen er niet om. 

Het is niet alleen een geïdealiseerd beeld waarmee Volvo de V40 schaart bij de elite, de premiummerken waarin de Duitse middenklassers de Audi A3, de BMW 1-serie en de nieuwe Mercedes A zich proportioneren. Het zijn met name de veiligheidsvoorzieningen waarmee Volvo een plaats in het druk bevochten C-segment (de compacte middenklasse) opeist. 

In de nieuwe EURO/NCAP crashtest heeft Volvo niet alleen de vijf te behalen sterren gescoord maar daarnaast voor elke gescoorde ster tot nu toe ongeëvenaard ook het hoogst aantal punten in de wacht gesleept. Volvo dankt dit succes in belangrijke mate door toepassing van een uniek systeem waarbij de motorkap bij een frontale aanrijding met voetgangers aan de voorruitzijde peilsnel tot halverwege de voorruithoogte omhoog komt waarbij tegelijkertijd een buitenairbag over de volle breedte van de voorruit verschijnt die moet voorkomen dat de slachtoffers bij een aanrijding ernstig letsel oplopen. Volvo werd in 1990 voor een bedrag van 9 miljard dollar overgenomen door Ford. Een succesvolle samenwerking waarin onder meer een gezamenlijk ontworpen bodemplaat en een daarop perfect afgestemd onderstel werd ontwikkeld, door Volvo aangepast voor toepassing op de C30 en de V40, zijn constructies die in belangrijke mate bijdragen aan de hoge score die Volvo op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid, rijgedrag en wegligging heeft verworven, zo zal uit de rijtest blijken. 

Toch heeft Ford na twee jaar keihard onderhandelen haar Zweedse dochter in 2010 noodgedwongen voor 1,6 miljard dollar overgedaan aan de Chinese miljardair Li Shufu. Volvo staat nu te boek als Geely Sweden Holdings, een dochterbedrijf van Geely Automobile. Sindsdien wordt Volvo in Azië in één adem genoemd met de Duitse premiummerken. 
Voor Europa betekent de overname van Volvo door Geely alleen maar winst. De productie blijft vooralsnog volledig in het Zweedse Götenburg en in Gent, waar naast andere Volvo modellen ook de nieuwe V40 wordt gebouwd. 

Sportief gelijnde veilige vormgeving 
De traditionele vormgeving van Volvo’s modellen is in de nieuwe V40 herkenbaar gebleven. De robuuste belijning met daarin een sportief accent zoals we dat ook in de C30 herkennen met een knipoog naar de dubbele uitlaat tekent de nieuwe V40. De lang gerekte carrosserievorm en de opvallende achterklep (een erfenis van de 1800ES uit de jaren vijftig / zestig van de vorige eeuw) met de daarin verwerkte boemerang vormgegeven achterlichtpartij accenturen de dynamische lijnvoering van de ingeslagen weg waarmee Volvo haar blik op de toekomst richt. 
Met de keuzemogelijkheid tussen een dynamisch comfortabel of sportief onderstel is het Volvo uitstekend gelukt om de juiste balans tussen deze karakteristieken te realiseren. 
Naast nog meer uitstraling dan voorheen, de steevaste doelstelling het realiseren van de hoogst haalbare veiligheidsvoorzieningen zijn voorwaarden die Volvo aan zichzelf stelt door al die componenten als één volledig pakket standaard op haar modellen toe te passen. De reeds genoemde voetgangersbeveiliging vooralsnog alleen door Volvo in deze vorm toegepast, Lane Keeping Aid dat middels trillingen in het stuur waarschuwt voor ongewenste afwijking van de rijrichting, Park Assist Pilot dat radar gestuurd achteruit en parallel inparkeren vergemakkelijkt alsmede Autonomous Emergency Braking (AEB) een systeem door Volvo City Safe genoemd en door Volvo voor zover bekend als enige autofabrikant is doorontwikkeld waardoor het in noodsituaties in plaats van tot 35 km/h tot een snelheid van 50 km/h ingrijpt als een noodstop noodzakelijk is om een ongeval te voorkomen, zijn slechts enkele van de vele voorzieningen waardoor de V40 momenteel als de meest veilige auto in zijn klasse te boek staat. Het AEB systeem zal in 2014 aan het EURO/NCAP testprogramma worden toegevoegd.

Interieur
Volvo heeft voor de nieuwe V40 extra aandacht aan het zitmeubilair besteed. De voorstoelen zijn zoals we dat van Volvo gewend zijn uitzonderlijk goed gevormd.

Eenmaal naar eigen wens ingesteld zit je als gegoten in een ontspannen sfeer achter het stuurwiel met een uitstekend uitzicht rondom en op het digitale instrumentarium, een modern rustgevend stukje techniek dat zowel digitaal als analoog alle gewenste informatie in een oogopslag projecteert In de zwevende middenconsole met daarachter een praktische bergruimte is het infotainmentprogramma verwerkt. Het is in een vloeiend verloop samengevoegd met het instrumentenpaneel. Een aantal te bedienen functies zijn in het stuurwiel verwerkt. De binnenruimte biedt vijf zitplaatsen en een bagageruimte, variërend van 335 tot 1032 liter.

Op de weg
De Zeeuws-Vlaamse Volvodealer, Volvo Cappendijk, Mr. F.J. Haarmanweg 49 in Terneuzen (0115-697455) stuurde mij voor de rijtest de weg op met de T4 hatchback uitvoering voorzien van de 180 pk sterke 4-cilinder Ecoboost turbomotor goed voor een overbooste trekkracht tot 270Nm, gekoppeld aan een uitmuntend soepel schakelende handgeschakelde 6- versnellingsbak. De afleveringsprijs van deze uitvoering bedraagt 34.681,25 euro. De vanaf prijs begint bij 25.995 euro voor deT3 uitvoering. De V40 is leverbaar met twee 1.6 liter benzine motoren waarvan een met een vermogen van 150 pk, een van 180 pk en een 2.5 liter uitvoering van 254 pk, naast drie moderne dieselmotoren goed voor vermogens variërend van 115 pk voor de 4-cilinder 1.6 liter D2, 150 pk voor de 5-cilinder 2.0 liter D3 tot 177 pk voor de 2.0 liter 5-cilinder D4 motor. De V40 is incidenteel ook leverbaar met een automaat. Het toegestane geremde aanhangergewicht begint bij 1300 kg voor de 150 pk sterke Ecoboost T3 uitvoering.

Conclusie
Het is altijd weer spannend om te ervaren hoe een auto zich tijdens het testrijden gedraagt als je de grenzen van het toelaatbare opzoekt. De bevindingen tijdens de testrit met de V40 T4 uitvoering overtroffen alle verwachtingen.

Koersvastheid, uitstekend feilloos en vasthoudend stuurgedrag maken zowel het rijden op de rechte weg als bochten rijden tot een waar genoegen.

De keuzemogelijkheid tussen dynamisch comfortabel tot sportief rijden en de lage bouw van de auto classificeert de Volvo V40 tot een van de meest flexibele mogelijkheden en daardoor een van de best rijdende Volvo’s ooit. De verwachtingen zijn bij Volvo dan ook hoog gespannen. Volvo Cars streeft er naar om op jaarbasis 90.000 V40 exemplaren te verkopen waarvan 85 procent op de Europese markt. Overigens voor wie een hoger gebouwde uitvoering prefereert is de V40 ook in een SUV/crossover vormgegeven uitvoering leverbaar.

Ko Dieleman

XC90