Volvo laat auto’s volgend jaar autonoom parkeren

Filerijden, inparkeren, afstand houden, snelheid vasthouden, het wordt ons allemaal uit handen genomen.

Door inventieve systemen hoeven we maar op een knopje te drukken voor de juiste snelheid en houdt de auto ook nog afstand tot onze voorganger. Volvo voegt een nieuwe dimensie toe aan die elektronische technieken: autonoom parkeren.



Het klinkt als een utopie: uitstappen, je auto een seintje geven dat hij mag gaan, en dan gewoon naar je afspraak lopen terwijl de auto voor zichzelf rustig een plekje zoekt in de parkeergarage. Volgens Volvo is dat bepaald geen utopie en komt er volgend jaar al een model uit die dit kan. Voordat het systeem ook volledig kan werken dienen er nog wel een aantal technische innovaties te komen. 

Wegdek 
‘Onze aanpak is gebaseerd op het principe dat autonoom aangedreven auto’s in staat moeten zijn om veilig te bewegen in een omgeving met auto’s die niet-autonoom aangedreven worden’ zegt Thomas Broberg, Senior Safety Advisor van Volvo. Daarvoor heeft Volvo twee systemen nodig. Het autonoom rijden is daar één van en die werd al eerder doorontwikkeld in samenwerking met de Europese Unie. Vehicle 2 Infrastructure is het tweede systeem dat nodig is voor autonoom parkeren. Zendapparatuur wordt dan in het wegdek gemonteerd en zorgt ervoor dat de auto veilig kan rijden. Zowel de techniek voor autonoom rijden als de Vehicle 2 Infrastructure-techniek zijn overigens nog in ontwikkeling. 

XC90 
Wil je weten hoe het systeem in zijn werk gaat? Dan heeft Volvo de ideale video voor je samengesteld. Hieronder volgt een duidelijke uitleg van de technieken achter het autonoom parkeren en deze video geeft een helder beeld van de toekomst. Alhoewel, Volvo heeft de ambitieuze plannen om de nieuwe generatie van de XC90 uit te rusten met deze nieuwe technieken. En die komt eind volgend jaar al! Maar of het dan ook in de praktijk al geschikt is blijft wel de vraag. Dan moet de ontwikkeling nog wel heel snel gaan.

XC90