Impressie Volvo V60 B3 Mild Hybrid Business Pro

Geplaatst op 31 augustus 2020

“Stoere zuinige premium Zweed”

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Volvo is zijn modellengamma aan het elektrificeren, een proces dat gevolgen heeft voor de V60. De B3 is een nieuwe benzinemotor met mild-hybridtechniek. Een verrassend verslag van een uitgebreide testrit naar Duitsland.

Directeur Peter van der Giesen van Volvo Cappendijk Goes zorgde ervoor dat de grote combi gewassen en gestreken klaar stond. Gianni en ik kregen toestemming van de eigenaren van het mooie riet gedekte huis om daar de fotosessie te maken.

Zo typisch Volvo
Volvo is eigenlijk altijd een eigengereid automerk geweest. Bijzondere modellen, veiligheidsvoorzieningen in een tijd dat nog niemand daaraan dacht, betrouwbare motoren, als eerste merk de diesel afzweren en misschien wel dankzij de Chinese eigenaar Geely nu Zweedser dan ooit!
Voor een Volvo in Zeeland kan je niet om de firma Cappendijk heen met vestigingen in Terneuzen en Goes.

400_volvo_v60_b3-1.jpg 400_volvo_v60_b3-10.jpg
400_volvo_v60_b3-6.jpg 400_volvo_v60_b3-8.jpg
400_volvo_v60_b3-15.jpg 400_volvo_v60_b3-30.jpg

Balans, schoonheid en dynamiek
Ik moet toegeven dat de designers onder leiding van Thomas Ingenlath bij het design weer een topprestatie hebben geleverd. Robin Page is Senior Vice President bij Volvo Cars: “De V60 is een auto waar balans, schoonheid en dynamiek samenkomen. Hij is laag en strak en heeft een aanwezigheid die met geen enkele andere premium-estate is te vergelijken. We hebben geprobeerd om hem een eigentijd Scandinavische design met een dynamische touch mee te geven.”
De dynamiek spat er vanaf met zijn led-dagrijverlichting in de vorm van de hamer van Thor, de retrogrille met een knipoog naar zijn illustere opa, de 1800 ES en de diep gevormde atletische flanken. De lichtmetalen 17” wielen staan hem geweldig!
Op de CW-waarde van 0.29 mag hij met recht trots zijn, want die luchtweerstands-coëfficiënt heeft er mede aan bijgedragen dat hij zo zuinig is.
Met zijn lengte van 4,76 m. en zijn breedte van meer dan twee meter is het een imposante combi die slechts 18 cm. Korter is dan de V90, het vlaggenschip.

Premium
Ook in het interieur zijn er vele overeenkomsten met zijn andere broers: daar is het volledig digitale dashboard met het 9-inch grote touchscreen dat vele knoppen vervangt en de navigatie, het infotainment, de climate control en de smartphone aanstuurt. Ook maakt de 360°-camera handige panoramische beelden van de auto en de omgeving bij het achteruit rijden, in samenwerking met de parkeersensoren.
Ik geniet van het schitterende dashboardlandschap dat perdect is afgewerkt met prachtig stikwerk. Alle materialen verdienen de kwalificatie hoogwaardig en de afwerking is solide en 100% premium.
Het ruimtegevoel is optimaal, ook achterin met plenty ruimte voor hoofd en benen.
Dat Volvo stoelen kan maken, weten we al sinds de komst van de Amazone in 1956.
De ergonomisch gevormde leren voorstoelen in de V60 zitten meer dan uitstekend en bieden overal de steun die nodig is om uitgerust aan te komen na vele kilometers.
Ik kan dat beamen, want na een rit van ruim 300 kilometer naar Ahrweiler in de Eifel, stapte ik fris en fruitig uit.
De kofferruimte biedt standaard 529 liter, te vergroten naar 1441 liter en het laadvermogen is met 579 kg ruim voldoende. Daardoor verstouwde hij met gemak 120 flessen wijn! Gemakkelijk is natuurlijk de handsfree te bedienen achterklep.
Het wellnessgevoel wordt onderstreept door de magnifieke geluidinstallatie van Harman Kardon met zijn digitale 600W- versterker die 14 luidsprekers aan het werk zet en daarmee een concertgebouw-ambiance veroorzaakt.  

Technisch

  • Cilinderinhoud: 1969 cc, viercilinder turbo-benzinemotor
  • Boring x slag: 82 x 93 mm
  • Compressieverhouding: 10,8 : 1
  • Maximum vermogen benzinemotor: 163 pk, elektromotor: 14 pk
  • Maximum koppel benzinemotor: 265 Nm, elektromotor 40 Nm tussen 1500 en 3900 toeren/min.
  • Aandrijving: voorwielen
  • Massa leeg voertuig: 1661 kg
  • Maximaal gewicht aanhanger: 1800 kg
  • Tankinhoud 60 liter
  • Transmissie: 8-traps Aisin automaat
  • Onderhoudsinterval: 30.000 km
  • Acceleratie 0-100 km/h: 9,1 seconden
  • Topsnelheid: 180 km/h

Nieuwe groene techniek
De nieuwe B3 viercilinder basismotor heeft een groen B-label dankzij:

  • De milde hybridetechniek
  • De langeslag motor
  • De gunstige CW-waarde
  • De cilinderuitschakeling
  • De eco-rijmodus

Bij gas inhouden, remmen en afdalen laadt de accu op, hij regenereert elektriciteit. Vervolgens krijg je een elektrisch duwtje in je rug en dat scheelt brandstof.
Ik heb 90% op de cruise control gereden, eerst in Nederland 100 km/h, in België en Duitsland 120 km/h en dat alles in de Eco-modus. Op de middenconsole zit een chromen draaiwieltje voor drie rij-modi: Sport, Normaal en Eco. De toerenteller verdwijnt dan op het instrumentenpaneel en daarvoor in de plaats komt er een meter waarop je kunt zien hoeveel hij regenereert.
Als je zo regelmatig rijdt, zie je de actieradius constant toenemen. Dat heeft ook te maken met de cilinderuitschakeling (2 cilinders) Dat hoor je niet, dat merk je niet, maar het bespaart brandstof! Een langeslagmotor verdraagt lage toeren en is ongelooflijk soepel. Van Ahrweiler naar Remagen is maar 15 kilometer, maar de weg daalt continu naar de Rijn, waardoor de accu maximaal oplaadde.

Even wat verbruikscijfers:

  • Kloetinge-Ahrweiler-Remagen-Kloetinge: 640 kilometer
  • Resterende actieradius: 340 kilometer
  • Dat betekent een totale actieradius van 1000 kilometer
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 16! (dat is zuiniger dan de WLTP-fabriekswaarde)

Fijne reiswagen
Eigenlijk klopt alles bij deze V60: de motor is stil, de carrosserie eveneens, want ik noteerde bij 120 km/h slechts 67 dB(A). Hij stuurt precies en geeft een keurige terugmelding over welk wegdek in rijd.
Hij is verregaand comfortabel en onderweg maak ik dankbaar gebruik van de armada aan assistentsystemen die niet alleen veilig, maar ook erg handig zijn.

Fiscaal gunstig
Vanaf oktober worden er 700 V60’s gebouwd in de Momentum Advantage uitvoering met een fiscale waarde van € 38.873,-. Voor de zakelijke markt een absolute topper!
Hij is al te bestellen, dus wie het eerst komt, het eerst maalt!

Conclusie
De geteste V60 in de business Pro-uitvoering komt op € 43.995,-. Ik heb bijzonder genoten van deze fijne premium reiswagen die niet alleen mooi is, uitstekende rijprestaties levert, maar bovendien ontzettend zuinig is!